آشنایی با انواع مد رنگی در فتوشاپ – نحوه ی تغییر mode رنگی

منتشر شده در 01 مه 2021 آخرین به روز رسانی در 30 سپتامبر 2021
مهندس داودی
4544 0
مد رنگی در فتوشاپ

این پست با مسیر متخصص فتوشاپ مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

در این پست قصد داریم با رنگ ها و انواع مدهای رنگی (مود های رنگی) فتوشاپ آشنا شویم. همچنین پس از آشنایی با این مود های رنگی نحوه ی تغییر مد رنگی در فتوشاپ را به شما آموزش خواهیم داد. پس تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

در فتوشاپ چندین مدل برای سیستم های رنگی وجود دارد. احتمالا نام مدل هایی نظیر RGB یا CMYK را شنیده اید. به هرکدام از این مدل ها که جلو تر بصورت کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد، مُد رنگی یا مود رنگی می گویند.

اگرچه تلفظ صحیح واژه ی Mode در زبان فارسی مود است، ولی از آنجایی که بین عموم و در بازار از واژه مُد رنگی استفاده می شود، ما نیز در این آموزش برای جلوگیری از گیج شدن از همان واژه مُد استفاده کرده ایم.

color mode
color modes

انواع مد های رنگی در فتوشاپ

رنگ ها نقش اصلی را در ایجاد تصاویر و اشکال مختلف ایفا مي کنند. پس در نتیجه آشنایی با نحوه ی تعریف رنگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در فتوشاپ نیز به عنوان یک برنامه ی کاربردی ویرایش تصاویر، آشنایي با مدل ها و مدهای رنگ دارای اهمیت فوق العاده ای است. همچنین هنگام دریافت و یا ارسال یک تصویر به یک دستگاه خروجی نقش عمده اي را ایفا مي کند.

قبل از هر چیز، لازم است این نکته ی مهم را یادآوري کنیم که مدل رنگ در فتوشاپ در حقیقت روش تعریف یک رنگ در این برنامه است. در حالي که مد رنگ به روش کار با مدل هاي رنگ گفته مي شود. با این توضیح می توان انواع مدهای رنگی در فتوشاپ را به هشت گروه زیر تقسیم بندی کرد:

  1. RGB color mode
  2. CMYK color mode
  3. Grayscale mode
  4. Indexed color mode
  5. Multichannel mode
  6. Lab color mode
  7. Bitmap mode
  8. Duotone mode

شما می توانید مد رنگی فعلی را با مراجعه به منو Image و سپس گزینه ی mode پیدا کنید. ( مثلا در مثال زیر مد رنگی روی RGB تنظیم شده است.)

color mode

هر کدام از مد های رنگی فتوشاپ به چه دردی می خورند؟

این سوالی است که الان قصد داریم به آن پاسخ دهیم :

مد رنگی RGB

برای ارسال تصاویر در محیط اینترنت، تلوزیون یا هنگام طراحی وب سایت و چاپ دیجیتال (دقت بفرمایید دیجیتال) مُد کار باید RGB باشد. در این مد رنگی حرف R مخفف رنگ قرمز (Red)، حرف G مخفف رنگ سبز (Green) و حرف B مخفف رنگ آبی (Blue) می باشد. عدد هر کانال در این مد می تواند بین 0 تا 255 متغیر باشد. چون با ترکیب این سه رنگ، رنگ سیاه تولید نمی شود در نتیجه رنگ سیاه را با خاموش نمودن هر سه نور تولید می کنند یعنی تمام کانال ها را روی صفر قرار می دهیم.

انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : کد RGB رنگ مشکی
انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : کد RGB رنگ مشکی

همچنین برای تولید رنگ سفید هر سه رنگ را با بیشترین شدت ممکن روشن می کنند. یعنی تمام کانال ها روی 255 قرار می گیرند تا رنگ سفید دست یابد.

کد RGB رنگ سفید
کد RGB رنگ سفید

در اکثر مواقع هنگام استفاده از فیلترهای فتوشاپ باید مد تصویر RGB باشد، در غیر این صورت گروهی از فیلتر ها غیرفعال می شوند.

مد رنگی CMYK

برای ارسال کار رنگی جهت چاپ، باید مد تصویر CMYK باشد. برای مثال برای چاپ های افست کارت ویزیت، پوستر، تراکت و … باید حتما این گزینه را انتخاب کنید. در این مد هر تصویر چهار کانال رنگی دارد.

انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : CMYK
انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : CMYK

حرف C مخفف Cyan (آبی فیروزه ای)، حرف M مخفف Magenta (سرخابی)، حرف Y مخفف Yellow (زرد) و حرف K هم مخفف Black (مشکی) است. عدد هر کانال رنگ می تواند بین 0 تا 100 باشد که اصطلاحا به آن ترام می گویند. در این مد به هر پیکسل درصدی از رنگ جوهر اختصاص می‌یابد.

printer
CMYK color

رنگ‌های روشن درصد کمتر و رنگ‌های تیره‌تر درصد بیشتری ازجوهر را به خود اختصاص می دهند. برای مثال، رنگ قرمز روشن از ترکیب 2 درصد Cyan، 93 درصد Magenta، 90 درصد Yellow و 0 درصد سیاه به دست می‌آید.

مد رنگی CMYK
CMYK color mode

اگر تمام درصدها روی 0 قرار گیرند، رنگ سفید حاصل خواهد شد.

انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : کد CMYK رنگ سفید
انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : کد CMYK رنگ سفید

مد رنگی Grayscale

در این حالت سیستم تصویر به صورت انواع خاکستری است. در این وضعیت اگر رنگ هایی را از جعبه رنگ انتخاب کنیم، خاکستری دیده می شوند. برای سیاه و سفید کردن یک عکس رنگی، مد تصویر را روی Grayscale قرار می دهیم زیرا که برای ایجاد یك تصویر سیاه و سفید واقعی لازم و ضروری است. این مد رنگی 256 طیف خاکستری دارد. در این مد رنگی 256 رنگ مختلف از رنگ سیاه (صفر) تا رنگ سفید (255) قابل استفاده هستند.

grayscale color mode
grayscale color mode

مد رنگی Indexed

این مد جزو حالت های رنگی است که كم حجم‌ترین مد رنگی است. به ‌علت حجم پایین و البته كیفیت پایین بیشتر در محیط اینترنت از آن استفاده می‌شود و به هیچ عنوان مناسب چاپ نیست. رنگ ها در این حالت به 256 رنگ محدود می شوند. هنگامی که عکس در این مد رنگی است، برخی ابزار های فتوشاپ روی آن فعال نمی شود. اگر بخواهیم تصویری را به این مد تبدیل کنیم، ابتدا باید مد آن را به RGB تغییر دهیم، سپس مد Indexed را انتخاب کنیم. در این مد، رنگ های موجود در قالب یک جدول رنگ به نمایش در می آیند که به همین دلیل نیز به این مد رنگی، Index می گویند.

از این مد رنگی معمولا در جاهایی استفاده می شود که نیاز است تعداد رنگ ها از یک مقدار مشخص فراتر نرود و تعداد رنگها در کنترل کاربر باشد. بعنوان مثال در تهیه نقشه بافت فرش ها، از این مد استفاده می شود تا تعداد رنگ های عکس تحت کنترل باشد. با این کار بافنده هم راحت تر می تواند به تعداد رنگ های موجود در طرح، نخ رنگی تهیه کند.

indexed color mode
indexed color mode

مد رنگی Multichannel

این مد رنگی برای کارهای چاپی ویژه به کار می رود. برای چاپ روی کاغذ نمی‌توان رنگ‌ها را با هم مخلوط کرد و رنگ جدید به وجود آورد. رنگ‌ها با کنار هم چیدن نقطه‌های ریز رنگ‌های پایه و استفاده از خطای دید بیننده به وجود می‌آیند. به همین دلیل برای چاپ درصدهای مختلف یک رنگ را از بقیه رنگ‌ها جدا می‌کنند. بنابراین به صورت لایه‌های خاکستری در می‌آورند و هنگام چاپ به جای مرکب مشکی از مرکب همان رنگ استفاده می‌شود.

به این ترتیب کاربر مجبور نیست که حتما از رنگ‌های فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه استفاده کند و برای چاپ صفحه‌ای که در آن فقط از دو رنگ قرمز و سیاه متشکل شده، چهار رنگ را به کار ببرد. در این مورد، یک کانال برای رنگ سیاه و یک کانال برای رنگ قرمز کافیست. برای این وضع، فتوشاپ این امکان را به کاربر می‌دهد که خودش تعداد کانال‌های مورد نیازش را، از یک تا چهار کانال تعیین کند.

مد رنگی Lab

مد Lab همانند مدل LABCIEL از سه کانال تشکیل شده است. در فتوشاپ می‌توان این سه کانال را با استفاده از ابزار curves تغییر دهیم. روش کار به این صورت است که ابتدا مد تصویر را روی Lab قرار می دهیم و سپس از Adjustments ابزار Curves را انتخاب می‌کنیم. اکنون می‌توانیم L, b, a را به میزان دلخواه تغییر دهیم. این سه پارامتر به این صورت هستند که یک جزء روشنایی (L) است که از ۰ تا ۱۰۰ متغیر است. با تغییر L می‌توانیم کنتراست تصویر را بدون تأثیر بر رنگ آن تغییر دهیم. جزء دیگر a روی محوری به صورت (قرمز – سبز) و جزء B روی محوری به صورت (زرد – آبی) قرار دارد که از ۱۲۸+تا ۱۲۸ می‌باشند. با تغییر  a و b می‌توانیم رنگ تصویر را بدون تغییر کنتراست آن تغییر دهیم. برای درک بهتر این موضوع تصویر زیر می تواند به شما کمک کند.

انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : Lab color mode
انواع مد هاي رنگی در فتوشاپ : Lab color mode

مد رنگی Bitmap

در این مد رنگی فقط از رنگ سیاه خالص و سفید خالص تشكیل شده و رنگ‌های خاكستری را از نزدیك و دور كردن نقاط سیاه به هم به‌وجود می‌آورد. از این مد رنگی بیشتر در حالت چاپ به‌صورت سیلك یا موارد مشابه آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این مد رنگی تنها از دو رنگ تشکیل شده است بنابراین نمی تواند جزئیات را بخوبی نمایش دهد و تفاوت اصلی این مد رنگی با مد رنگی Grayscale نیز در همین مسئله است که مد رنگی Grayscale جزئیات بیشتری را نمایش می دهد.

bitmap color mode
bitmap color mode

8- مد رنگی Duotone :

مد رنگی Duotone می‌تواند تصویر هایی با درجه خاکستری تک رنگ، ۲رنگ، سه رنگ و چهار رنگ را ایجاد کند. که با این کار به ایجاد رنگ های سفارشی کمک می کند.

duotone-color-mode
duotone-color-mode

نحوه تغییر مد های رنگی در فتوشاپ

شما می توانید هر یک از 8 مد رنگی نام برده شده را مطابق تصویر زیر از منوی Image در گزینه ی Mode مشاهده کنید و در صورت لزوم تغییر بدهید.

color mode
color mode

برای مثال در تصویر فوق مد رنگی بر روی RGB تنظیم شده است. برای مثال برای تبدیل مد رنگی از RGB به CMYK کافیست مطابق تصویر زیر روی گزینه CMYK کلیک کنید تا این مورد تیک بخورد.

تبدیل مد RGB به CMYK
تبدیل مد RGB به CMYK در فتوشاپ

 

خب دوستان به پایان آموزش انواع مد های رنگی در فتوشاپ رسیدیم. امیدواریم با مطالعه این پست بیشتر با این مدهای رنگی آشنا شده باشید و از این به بعد بهتر بتوانید مد رنگی مورد نیاز خودتان را انتخاب کنید. حتما در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. ممنون که تا انتها همراه بودید.