رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور

منتشر شده در 02 ژانویه 2022 آخرین به روز رسانی در 05 فوریه 2022
مهندس داودی
2303 0
سه بعدی کردن اشکال هندسی در ایلستریتور-رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور

این پست با مسیر متخصص ایلاستریتور مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

هر سال ترندهای مختلفی در حوزه گرافیک دیزاین مطرح می شوند. طراحی شکل های سه بعدی در سال 2019 ترند شد و همچنان شکل های هندسی سه بعدی یکی از پرطرفدارترین ترندها به شمار می روند. به نظر می آید همچنان هم محبوب بمانند و گسترش بیشتری پیدا کنند. پس، چه بهتر که ما هم در مسیر ترند ها حرکت کنیم. یاد بگیریم از شکل های هندسی ساده به طرح های سه بعدی جذابی برسیم که احتمالاً در سال پیش رو بسیار محبوب تر و پیشرفته تر هم خواهند شد. در این آموزش یاد میگیریم چطور اشکال هندسی یا آیکون ها را به صورت سه بعدی و طرح دار طراحی کنیم. با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور را یاد بگیریم.

آموزش رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور به صورت ویدئویی:

اگر امکان مشاهده ی این ویدئو را ندارید یا از حوصله شما خارج است، آموزش متنی آن را مطالعه فرمایید.

آموزش به صورت متنی :

در این آموزش قصد داریم تا سه بعدی کردن اشکال در ایلستریتور را مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش بدهیم. در ابتدا ما نیاز به یک شکل هندسی داریم تا آن را به صورت یک شکل سه بعدی یا طرح دار تبدیل کنیم. اولین شکلی که انتخاب می کنیم یک آیکون پیام یا چت هست که باهم میخواهیم آن را رسم کنیم.

رسم آیکون در ایلستریتور:

برای رسم آیکون پیام یا چت در ایلستریتور نیاز به یک بیضی داریم. برای رسم بیضی از ابزار Ellipse استفاده می کنیم و یک بیضی افقی رسم می کنیم.

ellipse tool در ایلستریتور
رسم بیضی در ایلستریتور

سپس با استفاده از ابزار Add Anchor Point که یکی از زیر مجموعه های ابزار Pen هست. در قسمت گوشه پایینی در سمت چپ بیضی دو نقطه یا پوینت با فاصله ی کمی از یکدیگر اضافه می کنیم.

رسم بیضی در ایلستریتور
add anchor point tool

سپس پوینت پایینی را به قسمت بیرون می کشیم تا حالت بیرون زدگی آیکون چت را ایجاد کنیم.

add anchor point tool
pen tool

بعد از بیرون کشیدن پوینت پایینی یک پوینت دیگر هم در پایین آن ایجاد می کنیم و آن را با ابزار Pen روی محور بیضی برمی گردانیم.

pen tool در ایلستریتور
pen tool در ایلستریتور

و سپس با تنظیم کردن لنگرها و پوینت ها آیکون خود را به شکل منظم تری تبدیل می کنیم.

ابزار pen
pen tool

به همین سادگی شما یک آیکون پیام یا چت رسم کردید و می توانید به آن افکت سه بعدی بدهید. شما می توانید در گیف زیر کار با ابزار پن را بهتر ببینید. همچنین می توانید برای اینکه این قسمت را بهتر یاد بگیرید آن را از روی ویدئویی که در ابتدای آموزش برایتان تهیه شده است مشاهده کنید.

illustrator-3ِDshape
ترسیم آیکون در ایلستریتور

سه بعدی کردن آیکون:

خب حالا وقت سه بعدی کردن آیکون ایجاد شده رسیده است. برای سه بعدی کردن هر شکل هندسی که داریم باید به منوی effect که در بالای صفحه می بینید برویم و از افکت 3D اولین گزینه یعنی Extrude & bevel را انتخاب کنیم.

افکت 3d درایلستریتور
extrude & bevel effect

برای شما صفحه زیر باز می شود که می توانید در آن تنظیمات شکل سه بعدی خود را تغییر دهید. ابتدا تیک گزینه ی preview که در گوشه پایین سمت چپ است را فعال می کنیم تا همزمان با تغییرات، اعمال شدن آن ها را بر روی شکل خود ببینیم. سپس عدد Extrude depth را روی 125 قرار می دهیم تا ضخامت آیکون مان به صورت زیر دربیاید. و مکعبی که در بالاست را با ماوس حرکت می دهیم تا شکل مان در جهت مدنظر قرار گیرد. و سپس اوکی را می زنیم، حالا یک آیکون پیام سه بعدی داریم که به همین سادگی آن را طراحی کردیم.

3d effect
extrude & bevel effect

طراحی شکل سه بعدی طرحدار:

برای این که یک شکل سه بعدی طرح دار داشته باشیم باید قبل از انجام عملیات سه بعدی، شکل خود را طرحدار کنیم. ما یک ستاره رسم می کنیم و می خواهیم روی آن طرح راه راه ایجاد کنیم.

رسم ستاره در ایلستریتور
star tool illustrator

بعد از رسم ستاره با ابزار Star، گوشه های آن را گرد می کنیم. با استفاده از ابزار Direct Selection ستاره را سلکت می کنیم. بعد از سلکت شدن، دایره هایی مثل تصویر زیر در گوشه های ستاره ایجاد می شود یکی از دایره ها را می گیریم و کمی آن را به سمت داخل می کشیم. با این کار همه ی گوشه ها گرد می شوند چون همه دایره ها در حالت انتخاب بودند.

گرد کردن گوشه ها در ایلستریتور
گرد کردن گوشه ها

طرح دار کردن شکل :

برای ایجاد طرح روی ستاره از خطوط استفاده می کنیم. ابتدا با ابزار پن یک خط کج روی ستاره ایجاد می کنیم.

pen tool
رسم خط با ابزار pen

سپس همان طور که خط در حالت انتخاب است، از منوی Effect گزینه ی Transform effect را انتخاب می کنیم.

transform
transform

تنظیمات Transform را مطابق تصویر زیر قرار بدهید و اوکی را بزنید. ما تعداد کپی را روی 8 قرار دادیم اما شما متناسب با ابعاد شکل خود آن را انتخاب کنید تا تمام شکل شما را در بگیرد.

tranform effect
tranform effect

بعد از آن، خطی که رسم کردیم را انتخاب می کنیم از منوی Object گزینه ی expand Appearance را می زنیم. با این کار خطوط از هم جدا می شوند و دیگر به خط اول وابسته نیستند.

Expand Appearance
Expand Appearance

بعد از آن مجدد به منوی Object می رویم و اینبار گزینه ی expand را می زنیم. با این کار خطوط را از حالت خط در می آوریم و به شکل تبدیل می کنیم.

Expand
Object > Expand

بعد از انتخاب گزینه ی Expand یک صفحه برای شما باز می شود که باید در آن گزینه های Fill و Stroke را فعال کنید و اوکی بزنید.

Expand
Expand

حالا خطوط را ریسایز می کنیم به طوری که کاملا روی ستاره را بپوشانند.

line illustrator - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
تنظیم خطوط روی شکل

حال هم ستاره و هم تمام خطوط را باهم سلکت می کنیم. سپس ابزار Shape builder را انتخاب می کنیم و با نگه داشتن کلید Alt قسمت هایی از خطوط را که از ستاره بیرون زده اند را با ماوس پاک می کنیم.

shape builder tool - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
shape builder tool

سپس ستاره و خطوط را به یک گروه تبدیل می کنیم. بعد از سلکت کردت ستاره و خطوط از منوی object گزینه ی Group را انتخاب می کنیم.

گروه کردن آبجکت ها در ایلستریتور - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
گروه کردن آبجکت ها در ایلستریتور

طراحی شکل سه بعدی طرح دار :

حالا نوبت به سه بعدی کردن ستاره رسیده است، مطابق آیکون بالا به آن افکت 3D اضافه می کنیم. ستاره و خطوط را سلکت می کنیم. به منوی Effect می رویم از بخش 3D گزینه ی Extrude & Bevel را انتخاب می کنیم.

3d effect - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
extrude & bevel

صفحه تنظیمات 3D باز می شود طبق تصویر زیر تنظیمات را به دلخواه خود تغییر می دهیم. Extrude depth را این بار روی 85pt می گذاریم و جهت قرار گیری شکل سه بعدی را هم تنظیم می کنیم و اوکی را می زنیم.

سه بعدی کردن اشکال هندسی - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
افکت سه بعدی

کمی ستاره را بزرگ تر می کنیم و آن را می چرخانیم تا در جهت مناسب تری قرار بگیرد.

چرخش - رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
rotate

و تمام…

ستاره طرح دار و آیکون ما سه بعدی شدند و می توانید از آن ها در طراحی های خود استفاده کنید. با این روش شما می توانید رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور را به شکل های متنوع و جذابی طراحی انجام بدهید. تنها کافیست کمی خلاقیت به خرج بدهید و این آموزش را مرحله به مرحله انجام دهید.

رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور
ایجاد افکت سه بعدی

امیدواریم از آموزش رسم اشکال سه بعدی در ایلستریتور هم لذت برده باشید. اگر به مبحث سه بعدی علاقه مند هستید می توانید به این پست “آموزش طراحی حلقه های تو در تو در ایلستریتور” هم سر بزنید و یک آموزش جذاب دیگر در زمینه آموزش های سه بعدی را هم یاد بگیرید. در آینده حتما آموزش های بیشتری با موضوع طراحی های سه بعدی برایتان قرار می دهیم تا از آنها بهره ببرید. حتما با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید و اگر سوال یا پیشنهادی برایتان پیش آمده بود با ما درمیان بگذارید. تیم پشتیبانی ما در اسرع وقت اقدام به پاسخگویی سوالات و ابهامات شما می کنند.