نرم افزار رویت چیست؟ بهترین نسخه رویت

منتشر شده در 30 نوامبر 2019 آخرین به روز رسانی در 21 نوامبر 2020
مهندس امامی
5910 0
اضافه کردن template به رویت

این پست با مسیر متخصص رویت مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

شاید تا به حال نام رویت را شنیده باشید، اما ندانید رویت چیست یا بهترین نسخه آن کدام است. در این مقاله سعی داریم نرم افزار رویت را بررسی کنیم. نرم افزار اتودسک رویت یک نرم افزار پر کاربرد در حوزه ی ساختمان سازی و شهرسازی می باشد که توسط کمپانی اتودسک تهیه و ارائه شده است. اکنون می خواهیم به معرفی این نرم افزار کاربری (عمرانی ، معماری ، تاسیساتی و …) بپردازیم.

مقدمه: نرم افزار رویت چیست ؟

نرم افزار رویت یک نرم افزار کاربردی در چند سال اخیر است که بعد از اتوکد محبوب ترین نرم افزار در حوزه ی ساختمانی است که می توان به یادگیری آن پرداخت.

شرکت Auto desk این نرم افزار را به عنوان یک نرم افزار مناسب برای مدل سازی اطلاعات ساختمانی می داند، که استفاده از آن باعث هماهنگی بیشتر در بخش های مختلف پروژه و بهبودی در مدلسازی آن می شود. این نرم افزار علاوه بر رشته ی معماری برای رشته ی عمران نیز کاربردی می باشد.

همچنین می توان برای ایجاد طرح های ساختمانی در مدت کوتاه، با دقت زیاد از این نرم افزار استفاده کرد. برای مثال یک ساختمان را در نظر بگیرید این ساختمان شامل مصالح، تاسیسات (برق،گاز،آب و…) می باشد، این نرم افزار این دسترسی را می دهد که به طور همزمان تاسیسات برق، گاز و آب و دیگر اجزا را به صورت سه بعدی بررسی کنیم. پس یک مدل هوشمند از سازه یا پروژه ی مورد نظر می باشد، که همه ی اجزا را شامل می شود.

همچنین هرگاه تغییری در مدل ایجاد کنیم، نرم افزار به طور خودکار هر بخش مربوطه را نمایش می دهد. و بر تمامی مدل ساختمان تاثیر می گذارد.

ویژگی های نرم افزار رویت

  • طراحی پروژه مورد نظر به صورت دو بعدی و سه بعدی و 4 بعدی. (BIM)
  • ارتباط بین رشته های مختلف. (تاسیسات /معماری/سازه)
  • تبدیل دیگر فرمت ها و انتقال داده های آنها به رویت.
  • مدیریت مالی وهزینه ی تولید و مصرف و حتی بررسی ساختمان از شروع ساخت تا تخریب.
  • یک پایگاه کامل داده ها می باشد. در واقع یک نرم افزار مدیریت پروژه ای هم به حساب می آید.

بهترین نسخه رویت چیست ؟

شرکت اتودسک که از سال 2003 مشغول ساخت این نرم افزار بوده و تاکنون ورژن های زیادی از رویت را منتشر ساخته است، آخرین ورژن نرم افزار (تا زمان نگارش این آموزش) نسخه 2019 آن می باشد.

شاید گفتن آنکه بهترین نسخه برای نصب کدام است چندان درست نباشد، اما در واقع رویت نرم افزاری با گرافیک بالاست و ورژن های بالاتر از ۲۰۱۶ برای کامپیوتر شما ممکن است سنگین باشد.

همچنین درنظر داشته باشید، که درصورت ترسیم نقشه ای در ورژن های بالاتر، نقشه ی شما در ورژن های پایین تر، قابل اجرا نخواهد بود. به شما توصیه می کنم که برای شروع کار از ورژن ۲۰۱۶ استفاده کنید، و بعد از پیدا کردن تسلط کافی، درصورتی که کار شما عمرانی باشد، ورژن های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مناسب تر خواهد بود.

نکاتی قبل از نصب نرم افزار

اگر تاکنون نرم افزار را نصب نکرده اید توصیه می کنیم موارد زیر را مطالعه کنید :

  • در هنگام نصب، بهتر است توجه داشته باشید، که در ادامه ی اسم این نرم‌افزار، پسوندی موجود نباشد؛ به این علت که تعدادی از نسخه های این نرم افزار، تنها مختص به انجام یکی از کارهای معماری، عمران یا تاسیسات هستند. و در صورت نبود پسوند، این به این معنی است که نرم افزار رویت شما قابلیت انجام کارهای عمران، معماری و تاسیسات را دارد.
  • تعدادی از نسخه های این نرم افزار، template های لازم برای انجام کار را ندارند. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، ابتدا template مورد نیاز خود را دانلود کنید. Template مورد نیاز برای شروع کار، default metric است.

در جلسات آینده به شما نحوه ی افزودن template در رویت را آموزش خواهیم داد. امیدواریم از این آموزش ما راضی باشید.

شما می توانید از طریق بخش نظرات، سوالات و ابهامات خود را مطرح نمایید.