راینو چیست و چه کاربردی دارد؟

منتشر شده در 09 جولای 2022 آخرین به روز رسانی در 09 جولای 2022
مهندس محسن صادق نژاد
1297 0
کاور راینو

این پست با مسیر متخصص راینو مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

در این نوشته قصد داریم نرم افزار راینو را به طور کامل معرفی کنیم. اگر در حال پیاده سازی طرح های سه بعدی و پیاده سازی مدل های سه بعدی هستید به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. با کمک این مقاله شما بصورت کامل با نرم افزار قدرتمند راینو و کاربردهایش آشنا خواهید شد. همچنین پاسخ این سوال که راینو چیست و چه کاربردی دارد؟ را خواهید گرفت.

راینو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

راینو چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار راینو، یک نرم افزار طراحی سه بعدی می باشد. این نرم افزار را می توان نرم افزار طراحی صنعتی نیز نام برد. نرم افزار راینو در موارد متعددی انتخاب اول طراحان برای پیاده سازی طرح ها می باشد. به طور مثال برای مدل سازی صفحات و حجم های پیچیده از راینو استفاده می شود. این نرم افزار برپایه خطوط نربز تولید هندسه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خطوط نربز می توانید اینجا کلیک کنید.

خطوط نربز چون دارای تعریف ریاضی هستند به همین دلیل شاهد رسم های دقیق تری هستیم. این یکی از مزیت های نرم افزار راینو نسبت به نرم افزارهای 3D مکس، اسکچ و اتوکد که بر پایه مش هستند می باشد.

راینو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مزیت های راینو

مدل سازی پوسته های پیچیده توسط راینو به سادگی و با دستورات ساده انجام می پذیرد. در راینو سطوح پیچیده تولید شده خیلی سبکتر از سطوح مشابه تولید شده با نرم افزارهای مش می باشد. به دلیل تولید ابزارهای حرفه ای در زمینه مدلسازی های سه بعدی توسط طراحان نرم افزار راینو، این نرم افزار توانسته رقیب جدی برای دیگر نرم افزارهای مدلسازی شود.

در راینو شما امکان فرم پردازی و مدل سازی فرم های آزاد سه بعدی را خواهید داشت. همچنین دقت فوق العاده راینو باعث طراحی و مهندسی و مستند سازی، تحلیل و نمونه سازی و ساخت هرچیزی در هر اندازه ای شده است. از دیگر امکانات راینو به امکان اعمال تعداد نامحدود ویرایش و تغییر اشاره کرد. با کمک راینو می توانید نقشه های دوبعدی و تصویرسازی را با دقت بالایی انجام دهید.

نرم افزار راینو دارای سازگاری و هماهنگی خوبی با دیگر نرم افزارها و سخت افزارها می باشد. همچنین راینو از تمام فرمت های دوبعدی و سه بعدی رایج نیز پشتیبانی می کند. در نتیجه شما امکان تبادل فایل با دیگر نرم افزارهای مدلسازی نظیر catia، solidworks، sketchup، 3DsMax و… را دارا خواهید بود. شما برای نمونه سازی سریع نیز مشکلی نخواهید داشت. زیرا راینو با سخت افزارهای موجود به خوبی هماهنگ است و سرعت بالایی دارد.

راینو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای راینو

شاید برای تصویرسازی و مدلسازی نرم افزارهای بسیاری را بشناسید. نرم افزارهایی مثل تری دی مکس، اسکچاپ، کتیا و… نرم افزار راینو نیز یکی دیگر از این دست نرم افزارها می باشد. اما راینو با دیگر نرم افزارها دارای یک تفاوت اصلی می باشد.

در واقع می توانیم بگوییم که برتری نرم افزار راینو نسبت به سایر نرم افزارها در خطوط نربز می باشد. راینو بر پایه خطوط نربز تولید هندسه می کند. همانطور که پیشتر بیان نمودیم، خطوط نربز بر پایه ریاضیات می باشد و بصورت دقیق محاسبه شده اند. در نتیجه خروجی کار دقیق تر از دیگر نرم افزارها می باشد. استفاده از خطوط نربز باعث می شود که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی نسبت به دیگر نرم افزارها پیشگام باشد. به دلیل استفاده از دستورات ساده، سرعت مدل سازی در نرم افزار راینو نیز افزایش یافته است.

در نتیجه با راینو شما می توانید ایده های خود را پیاده سازی کنید. شکل ها و حجم های سه بعدی را رسم کنید. می توانید انیمیشن بسازید و فرم های پیچیده را به راحتی تولید کنید. این نرم افزار کاربردی، ویژگی های دیگری نیز داراست که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

شما امکان طراحی انواع المان ها را در راینو خواهید داشت. المان های زیر مواردی می باشد که شما می توانید اقدام به پیاده سازی آنها کنید.

  • طراحی طلا و جواهرات (Jewelry Design)
  • دکوراسیون داخلی (Interior Design)
  •  طراحی معماری (Architecture Design)
  • طراحی خودرو (Vehicle Styling Design)
  •  طراحی صنعتی (Industrial Design)
  • طراحی دریایی (Marine Design)
  •  طراحی مبلمان (Furniture Design)
  •  طراحی فیلم و سریال (Film and Set Design)
  •  طراحی هواپیما (Aircraft Design)
  • طراحی موجودات (Creatures Design)
  •  طراحی صورت و شخصیت (Figures Design)
  • طراحی کارتون و کاریکاتور (Cartoons Design)

راینو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کلام آخر درباره راینو چیست و چه کاربردی دارد؟

راینو عمدتا برای رشته های مهندسی معماری، عمران، مکانیک، طراحی های بازی های کامپیوتری و انیمیشن کاربرد دارد. این نرم افزار قدرتمند کاربردهای بسیاری برای شما خواهد داشت. نسخه های مختلف این برنامه نیز از سال 2007 به بعد تقریبا کارهای مشابهی را انجام می دهند. بعضا شاهد تغییرات اندکی در نسخه های جدیدتر هستیم. این تغییرات بیشتر سبب راحتی کارها می شود.

برای یادگیری این برنامه می توانید از دوره نرم افزار راینو موجود در سایت تاتژن نیز استفاده کنید. آموزش اصولی و کامل این نرم افزار از اهداف تاتژن بوده است. به همین جهت با مشاهده این دوره شما می توانید به سرعت و بدون نیاز به کلاس حضوری راینو، این نرم افزار کاربردی را آموزش ببینید.