دستور line در اتوکد – ترسیم خط در اتوکد

منتشر شده در 08 دسامبر 2020 آخرین به روز رسانی در 10 مه 2022
مهندس صحرائی
3597 1
دستور line در اتوکد

این پست با مسیر متخصص اتوکد مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

اتوکد یکی از نرم افزارهای طراحی دو بعدی و سه بعدی است که برای طراحی ابزار، محصولات و تجهیزات استفاده می‌شود. برای ترسیم این طراحی‌ها از دستورات اتوکد استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین مهارت ها برای کار در دفتر فنی نیز آشنایی با نرم افزار و دستورات اتوکد است. از این رو به دلیل پر کاربرد بودن این نرم افزار تصمیم گرفتیم در سایت تاتژن دستورات مهم و کاربردی نرم افزار اتوکد که برای کار در دفاتر فنی ضروری است را به‌ صورت متنی و تصویری و با ذکر مثال توضیح دهیم. در این پست هم به دستور Line و ترسیم خط در اتوکد پرداختیم.

دستور line در اتوکد :

یکی از المان های خیلی مهم در فضای اتوکد، خط است. که می توان از این المان برای ترسیم هر موضوعی بهره گرفت. ابتدایی ترین دستوری که باید آن را فرا گرفت دستور لاین در اتوکد است. در این آموزش می خواهیم با نحوه ترسیم خطوط در فضای اتوکد (دستور line در اتوکد) آشنا شویم.

یکسری از خطوط به صورت عمودی و افقی هستند و به راحتی می توان از دستور لاین برای ترسیم خطوط مورد نظر استفاده کرد. یکسری از خطوط دارای زاویه ی مشخص هستند. (برای آموزش ترسیم خطوط زاویه دار اینجا کلیک کنید) یکسری از خطوط دارای مختصات هستند که در این آموزش می خواهیم علاوه بر آشنایی با دستور line به ترسیم این خطوط نیز بپردازیم.

ترسیم خط در اتوکد :

برای ترسیم خط باید از دستور زیر پیروی کنیم:

  • در نوار command line ابتدا L (کلید میانبر کلمه Line در اتوکد است) را تایپ کرده و Enter را بزنیم.
  • با کلیک در صفحه ی اتوکد، مکان نقطه ی اول خود را تعیین کنیم.

نکته : می توان با دادن نقطه ی (x,y) نیز نقطه اول را تعیین کنید.

  • سپس باید نقطه دوم را در فضای اتوکد انتخاب کنید. همانند نقطه اول، می توان با تعیین نقطه (x,y) نقطه دوم را مشخص نمود.

نکته بسیار مهم : در تعیین نقطه اول x و y  نسبت به نقطه مبدا (0,0) تعیین می شوند. اما برای نقطه دوم اگر به صورت (x,y) داده شود این نقاط نسبت به نقطه اول داده می شوند نه مبدا. (دقت کنید)

نکته: برای ترسیم خطوط عمودی و افقی در فضای ترسیم، می توانید از خاصیت ortho (f8) استفاده کنید. این خاصیت فقط به منظور رسم در راستای cursor انجام می شود. در غیر این صورت در هر جهت حرکت cursor ترسیم لاین را انجام خواهد داد.

حال در قالب مثال این دستور را می بینیم.

مثال:

خطی به مختصات نقطه اول (12و12) و نقطه دوم (25و23). (نسبت به مبدا)

دستور لاین در اتوکد
ترسیم خط در اتوکد – دستور لاین در اتوکد

ابتدا مختصات نقطه اول را به صورت 12,12 می دهیم.

حال باید مختصات نقطه دوم را مشخص کنیم. طبق نکته ی بالا باید این نقطه نسبت به نقطه اول وارد شود. یعنی نقطه 11,13 را باید به عنوان نقطه دوم وارد نماییم. (طبق شکل زیر)

نحوه ترسیم خطوط در اتوکد
نحوه ترسیم خطوط در اتوکد

در واقع نقطه 23,25 نسبت به مبدا می باشد.

  • در زمان های قبل از رسم با مختصات مطلق و نسبی برای ترسیم دقیق تر خطوط استفاده می کردند، اما از ورژن 2007 به بعد این گونه ترفند ها حذف شده است.

از این دستور می توان برای ترسیم پلان ها و قطعات صنعتی نیز استفاده نمود.

امیدواریم از آموزش “دستور line در اتوکد” به خوبی بهره برده باشید. سوالات و نظرات خود را با ما در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.