پایگاه داده چیست؟

منتشر شده در 29 فوریه 2020 آخرین به روز رسانی در 22 فوریه 2021
مهندس طهماس زاده
2088 0
پایگاه داده چیست ؟

این پست با مسیر متخصص MySQL مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

امروز برای شما آموزش دیگری آماده کرده ایم. این آموزش در رابطه با پایگاه داده در وب می باشد. پایگاه داده یکی از آن نام هایی است که هر کس با اینترنت یا وب سایت سر و کار داشته باشد، حداقل یک بار نامش را شنیده است. در این مقاله سعی داریم با مفهوم دیتابیس یا پایگاه داده چیست آشنا شویم. پس در ادامه همراه ما باشید و از آموزش لذت ببرید.

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات است که، به صورتی ذخیره می شوند که بعدا به صورت راحت و آسان قابل دسترسی باشند.
برای مدیریت پایگاه داده نرم افزار های خاصی مورد نیاز است. به آن ها سیستم مدیریت پایگاه داده (Database Management System_DBMS) می گویند.

ما به DBMS متصل می شویم تا بتوانیم به آن دستوراتی، برای پرس و جو (جلوتر به معنای پرس و جو می پردازم) و یا ویرایش پایگاه داده بدهیم. DBMS این دستورات را بر روی پایگاه داده اعمال می کند و در نهایت خروجی را، برای ما به نمایش می گذارد.

ما در کل چندین DBMS مختلف داریم، که به دو دسته ی کلی تقسیم و طبقه بندی می شوند :
1-ربطی (Relational)
2-غیر ربطی (Non-Relational)

در پایگاه داده های ربطی، ما داده ها را در جداولی دخیره می کنیم. با توجه به یک سری ارتباطات به یکدیگر متصلند، به همین علت به آن ها پایگاه داده های ربطی می گوییم.

پایگاه داده چیست
پایگاه داده چیست

در این نوع پایگاه داده، در هر کدام از جدول ها ما اطلاعات خاص و منحصر به فردی را ذخیره می کنیم. پس در این نوع پایگاه داده، هر جدول محتوای یک سری اطلاعات است، که می تواند توسط یک نوع ارتباط خاص، با دیگر جدول ها در ارتباط باشد. مثال در شکل بالا موجودیت کتاب با ناشر، و موجودیت ناشر با نویسنده در ارتباط است. در مورد این نوع ارتباط ها در ادامه بحث خواهد شد.

اما در مورد پایگاه داده های غیر ربطی، ما جدول برای ذخیره ی اطلاعات و یا ارتباطی بین جداول نداریم. در کل این نوع پایگاه داده ها با پایگاه داده های ربطی بسیار متفاوت اند. توجه داشته باشید که Non-Relational Databas زبان MySQL را متوجه نمی شود. آموزش این نوع پایگاه داده در این دوره قرار نخواهد گرفت.

زبان SQL

SQL ، Structured Query Language یا زبان پرس و جو سازمان یافته، یک نوع زبانی است که، ما برای کار کردن با دیتابیس های ربطی (Relational Database) و DBMS ها از آن استفاده می کنیم.

کد ساده ای به زبان SQL :

SELECT *
FROM book
WHERE year = 98
ORDER BY bookName

مثل کد بالا ما می توانیم دیتابیس خودمان را ویرایش یا در دیتابیس پرس و جو کنیم.

در کل ما برنامه های مختلفی داریم که می توانیم با آن ها زبان SQL  را بنویسیم. سه تا از محبوب ترین آن ها عبارتند از MySQL، SQL Server و Oracle. تمام این برنامه ها براساس یک استاندارد واحد برای پیاده سازی ساخته شدن و اکثر توابع آن ها یکسانه، پس اگر شما بر روی یکی از این برنامه ها مسلط باشید در واقع برنامه های دیگر را هم بلد هستید.

چنانچه علاقه مند به یادگیری MySQL شدید، توصیه می کنیم از صفحه ی آموزش MySQL آکادمی تاتژن، آموزش های ما را دنبال کنید.

به پایان آموزش “پایگاه داده چیست” رسیدیم. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. چنانچه ابهام و اشکالی داشتید، می توانید در بخش نظرات مطرح نمایید.