عملگر IS_NULL در MySQL

منتشر شده در 15 آوریل 2020 آخرین به روز رسانی در 22 فوریه 2021
مهندس طهماس زاده
1918 0
عملگرد is_null

این پست با مسیر متخصص MySQL مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

گاهی اوقات ممکن است برخی از ستون‌های یک جدول دیتابیس خالی یا به اصطلاح NULL باشند و ما اطلاعات این داده‌ها را نیاز داشته باشیم. در ادامه به آموزش یکی دیگر از عملگر های می پردازیم. نام این آموزش عملگر IS_NULL در MySQL می باشد. تا انتهای آموزش همراه ما باشید.

نحوه استفاده از عملگر IS_NULL در MySQL

مثلا فرض کنید لیست جدول شعبه‌ها که در زیر نمایش داده شده است را داریم و می خواهیم لیست شهرهایی که آدرس شعبه‌های آن‌ها ثبت نشده اند را بیابیم. برای این کار می توانیم از عملگر NULL استفاده کنیم.

لیست شعب
لیست شعب

کلمه‌ی NULL را باید بعد از کلمه ی شرطی WHERE قرار بدهیم؛ به کد زیر دقت کنید:

SELECT *
FROM shobe
WHERE Address IS NULL

در خروجی، لیست زیر را مشاهده می‌کنیم:

خروجی عملگر NULL
لیست شعبی که اطلاعات ناقص ویا NULL دارند.

همانطور که در خروجی مشاهده می‌کنید اطلاعات تمام شهرهایی که آدرس شعب آن‌ها به درستی ثبت نشده و خالی بود، نمایش داده شده است. اما برای بدست آوردن عکس این اطلاعات چه کنیم؟

یعنی اطلاعات شهرهایی را نیاز داشته باشیم که تمام ستون‌های آن مقدار دهی شده باشد. (یعنی NULL نباشند.)

می‌توانیم دقیقا طبق کد بالا عمل کنیم با این تفاوت که باید قبل از NULL از کلمه‌ی کلیدی NOT استفاده کنیم. به کد زیر دقت کنید:

SELECT * 
FROM shobe
WHERE Address IS NOT NULL

کد بالا دقیقا مخالف کد قبلی بود پس درصورت اجرا کردن؛ تمام اطلاعاتی که در جدول بالا نمایش داده نشده است را مشاهده خواهیم کرد.

عملگر IS_NULL در MySQL
لیست شعب با اطلاعات کامل

خب به پایان آموزش “عملگر IS_NULL در MySQL” رسیدیم. امیدواریم مورد رضایت شا واقع شده باشد. چنانچه ابهام، اشکال یا ایرادی داشتید می توانید، در بخش نظرات مطرح نمایید.