مقایسه زبان پایتون و PHP

منتشر شده در 12 آگوست 2021 آخرین به روز رسانی در 12 آگوست 2021
مهندس محسن حسن پور
1272 0
مقایسه پایتون و PHP

امروز در این مقاله سعی داریم در مورد دو زبان برنامه نویسی مشهور یعنی پایتون و PHP صحبت کنیم. احتمالا این پرسش ها که کدام زبان بهتر است و یا برای شروع یادگیری کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟ ذهن شما را نیز مشعول کرده باشد. بخصوص اگر بعنوان یک دانشجو و هنر آموز تازه قدم به راه طولانی برنامه نویس شدن نهاده باشید پاسخ به این سوال بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این مقاله به مقایسه زبان PHP و Python خواهیم پرداخت. در این مقایسه هردو زبان در جهات مختلف بررسی می شوند البته تصمیم گیری نهایی را بر عهده ی شما می گذاریم. در ادامه نیز منابع آموزش برنامه نویسی فرادرس به شما معرفی خواهیم نمود. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع زبان های برنامه نویسی

همانطور که قبلا در سایر مقالات هم گفته ایم، زبان های برنامه نویسی را می توان به چند روش مختلف تقسیم بندی نمود. برای مثال از لحاظ کارکرد زبان های برنامه نویسی به دو دسته Front-end و back-end تقسیم می شوند. در تقسیم بندی دیگری زبان های برنامه نویسی را می توان از نظر روش اجرا به دو دسته ی مختلف تقسیم نمود. این دو دسته عبارت اند از زبان های سرور ساید و کلاینت ساید.

زبان کلاینت ساید چیست؟

زبان های برنامه نویسی کلاینت ساید، زبان هایی هستند که در سمت کاربر اجرا می شوند. به عبارت ساده این مرورگر شما است که نقش تفسیر و اجرای کد ها را بر عهده می گیرد. از معروف ترین زبان های Client side می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. Javascript
  2. VBScript
  3. HTML
  4. CSS
  5. و…

زبان سرور ساید چیست؟

اگر نخواهیم خیلی بحث را تخصصی کنیم. بطور ساده همانطور که احتمالا حدس می زنید، سرور ساید ها زبان هایی هستند که برای تفسیر و اجرای کد ها به سرور نیاز دارند. سرور کد های این زبان ها را تفسیر کرده و نتیجه را به مرورگر ارسال می کند.

  1. PHP
  2. Python
  3. C++
  4. Java
  5. و…

"<yoastmark

مقایسه کلی زبان PHP و Python

همانطور که بالا گفتیم هم زبان PHP و هم زبان Python برای اجرا نیازمند سرور هستند. پس این موضوع اولین شباهت این دو زبان است! اما آیا ویژگی های مشترک دیگری نیز دارند؟ پاسخ مثبت است. لیست زیر گوشه ای از ویژگی های مشترک پایتون و PHP است:

  • هر دو زبان متن باز یا اصطلاحا Open Source هستند.
  • قابلیت portable دارند و در بسیاری از پلتفرم ها بدون نیاز به کامپایل دوباره کار میکنند.
  • هردو داینامیک و پویا هستند.
  • هر دو قابلیت متوقف کردن اشیا را دارند و بعد از این قابلیت نیز میتوانند بدون تغییر باقی بمانند.
  • هردو دارای چند IDE و debuggers های مختلف اند.
  • و…

حال نوبت بررسی هر زبان بصورت جداگانه رسیده است:

همه چیز درباره پایتون

زبان پایتون در سال ۱۹۸۰ میلادی به عنوان جایگزینی برای زبان برنامه‌نویسی ABC شکل گرفت. زبان ABC خود مشتقی از زبان SETL بود. از آقای Guido van Rossum بعنوان ابداء کننده ی این زبان یاد می شود. او اهداف جاه طلبانه ای برای این زبان داشت و اکنون بعد از گذشت سال ها با توسعه این زبان برخی از این اهداف نیز محقق شده اند.

در واقع پایتون یک زبان ساخته شده برای هر هدف و منظوری است! پایتون محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست. به بیان دیگر، می‌توان از آن برای هر کاری استفاده کرد. پایتون بی شک یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی اخیر است. زبان Python طی سال‌های اخیر، همواره جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان بود است. سهولت در یادگیری و Open Source بودن آن بسیاری از برنامه‌نویس‌های تازه‌کار را ترغیب می کند تا آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی خود انتخاب کنند.

زبان پایتون
زبان پایتون

کاربرد زبان پایتون

همانطور که گفته شد زبان پایتون برای هر کارکردی توسعه داده شده است. پایتون در بین شرکت های مشهور دنیا نیز محبوب است. گوگل، ناسا، دراپ باکس، موزیلا و… هر یک به طریقی از این زبان استفاده می کنند. از پایتون برای توسعه نرم افزار، برنامه نویسی و توسعه سایت ها، تحلیل داده ها، ماشین لرنینگ و حتی طراحی و ساخت اپلیکیشن های موبایل به واسطه ی کتابخانه ها و فریم ورک هایش می توان اشاره کرد.

هوش مصنوعی یکی از شاخه هایی از علم است که به تازگی ترند شده است. این علم هم اکنون جزو علوم محبوب و برتر جهان به حساب می آید. در این علم وظیفه ی هوش مصنوعی تصمیم گیری و انجام مواردی است که نیاز به هوش انسانی دارد. یکی از کاربرد پایتون، استفاده از آن در ماشین لرنینگ و یادگیری عمیق است. شما می توانید مجموعه ی کامل آموزش هوش مصنوعی را از فرادرس تهیه نمایید.

فریم ورک های مشهور پایتون

فریم ورک ها یکی از مصادیق قدرت یک زبان برنامه نویسی به حساب می آیند. همانطور که گفته شد زبان پایتون برای هر کارکردی توسعه داده شده است، لذا بیراه نگفته ایم اگر بگوییم که برای هر کاربردی که در بالا نام بردیم، Python یک فریم ورک دارد. در واقع فریم ورک را می توان به عنوان سازه های از پیش ساخته شده تعریف کرد که کار را برای طراحان آسان تر می کنند. پایتون فریم ورک های زیادی دارد. از جمله آن ها می توان به  Django, Flask, Electron, Pylons اشاره کرد.

فریم ورک های پایتون
فریم ورک های پایتون

اگرچه برای نوشتن برنامه ها و اپلیکیشن های اندروید از زبان سوئیفت استفاده می شود اما زبان پایتون یک فریم ورک مختص نوشتن اپلیکیشن دارا است. نام این فریم ورک Kivy است. شما می توانید آموزش فریم ورک کیوی Kivy را تهیه و استفاده نمایید.

همه چیز درباره ی PHP

زبان PHP نخستین بار در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf برنامه نویس برجسته ی دانمارکی ابداع شد. داستان ابداع این زبان از آنجا شروع شد که او در ابتدا تعدادی اسکریپت به زبان سی نوشت تا صفحه‌ی خانگی خود را مدیریت کند. اسکریپت‌ها در ابتدا کارهای ساده‌ای از جمله نشان دادن رزومه راسموس و نشان دادن آمارهای بازدید از وبگاه شخصی او بودند. راسموس با توسعه اسکریپت‌هایش و انتشار آنها نام (PHP – Personal HomePage) را برای اسکریپت‌هایش انتخاب نمود. البته بعدها با پیشرفت در زمینه‌ی طراحی وب php با نام Hypertext Processer به معنای پیش‌پردازنده‌ی متن‌های بزرگ شناخته شد. این نوع نامگذاری به این دلیل است که PHP قبل از HTML به پردازش صفحات وب مشغول می‌شود. معمولا عملگرهای نوشته شده با PHP مثل یک متد کار می کنند که قبل از هر کلیک اتفاق خواهند افتاد.

کاربرد زبان PHP

بیشتر شرکت‌های بزرگ نظیر فیسبوک و ویکی‌پدیا و اسلک و… با استفاده از PHP به توسعه وبسایت خود روی‌آورده‌اند. از سوی دیگر در ایران نیز وبسایت‌های بسیاری وجود دارد که از زبان PHP بهره برده‌اند. وب سایت هایی نظیر اسنپ فود، دیجی اکسپرس، بخشهایی از سایت دیجی کالا، و حتی سایت تاتژن نیز با این زبان برنامه نویسی شده است.

اگرچه به کمک PHP می توان برنامه ها و ربات های قدرتمند تولید کرد اما هدف اصلی زبان PHP توسعه صفحات وب است. می‌توان از آن در ایجاد صفحاتی که نیاز به ارتباط با دیتابیس را دارند نیز استفاده نمود. از این زبان می توان در جهت ساخت پلاگین های و قالب های بسیاری از cms های مختلف علی الخصوص وردپرس نیز بهره برد.

 

وردپرس هدیه ای از جانب PHP

وردپرسس را که می شناسید؟ وردپرس قدرتمند ترین و محبوب ترین سیستم مدیریت محتوایی است که توسط بشر ساخته شده است. حدود 40 درصد از سایت های جهان با وردپرس ساخته شده اند. وردپرس باعث می شود شما بعنوان یک صاحب سایت هزینه و وقت کمتری برای سایتتان متحمل شوید. وردپرس امکانات فوق العاده ای دارد که در این مقاله نمیگنجد اما نکته ی مهم آن است که هسته ی وردپرس با زبان PHP نوشته شده است.

شما بعنوان یک برنامه نویس PHP می توانید یک وردپرس کار درجه 1 شوید و از بازار کار و مزایای این CMS استفاده کامل را ببرید چرا که وردپرس در ایران نیز بسیار شناخته شده و محبوب است.

فریم ورک های PHP

همانگونه که پایتون فریم ورک های مختلف و جذابی ارائه کرده است، زبان PHP هم از این قافله عقب نیفتاده است. زبان PHP با ارائه ی فریم ورک های جالبی نظیر Yii ، symfony، لاراول توانست خیلی زود طرفداران زیادی در جهان پیدا کند. PHP همچنین فریم ورک هایی نظیر  zend framework ، fuelPHP , phalcon ,Auro و … نیز در چنته دارد.

نمودار میزان استفاده از فریم ورک های PHP
نمودار میزان استفاده از فریم ورک های PHP

مقایسه بازار کار زبان PHP و پایتون

زبان پایتون طرفداران زیادی دارد. تخمین زده می شود حدودا 20-25 میلیون برنامه نویس پایتون در جهان وجود دارد. این آمار روز به روز در حال افزایش است. با وجود تعدد تخصص و کارایی این زبان برنامه نویسی و همچنین کمبود نیروی متخصص در این زمینه، کسانی که بطور حرفه ای با پایتون کار می کنند مشکلی برای بدست آوردن شغل دلخواه خود ندارند.

زبان PHP نیز در کشور همانند پایتون از محبوبیت خاصی برخوردار است. البته این محبوبیت به علت سخت تر بودن این زبان ( نسبت به پایتون ) اندکی کمتر است و تعداد برنامه نویسان این حوزه حداقل تا زمان نوشتن این مقاله کمتر از متخصصان موجود برای زبان پایتون است. جدای از اینکه برنامه نویس های فول استک و کسانی که تخصصشان صرفا PHP است مشاغل بسیاری نصیبشان می شود، شما می توانید طراح و برنامه نویس وردپرس شوید. قالب بنویسید و افزونه بفروشید. همینطور می توانید پلاگین های موجود را توسعه دهید.

"<yoastmark

سخن پایانی

خب امیدوارم تا این بخش این مقاله را دنبال کرده باشید. همانطور که گفته شد در این مقاله سعی کردیم مقایسه ی کاملی از PHP و پایتون به شما ارائه دهیم. اگرچه نتیجه گیری و تصمیم گیری در خصوص انتخب هر یک را به خودتان واگذار می کنیم، اما توصیه می کنیم خیلی وسواس به خرج ندهید! یک زبان را انتخاب کنید و آموزش های مقدماتی را در آن بگذرانید. برای این کار می توانید از آموزش های آنلاین فرادرس استفاده کنید. تصمیم نهاییتان را زمانی بگیرید که می خواهید پا را فراتر گذاشته و وارد مباحث پیشرفته و جدی شوید. احتمالا تصمیم گیری آن زمان برایتان راحت تر خواهد بود. همچنین در صورتی که پرسشی در خصوص این آموزش داشتید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید. همکاران ما در تاتژن سریع ترین زمان ممکن شما را راهنمایی خواهند کرد.