تابع در جاوا اسکریپت

منتشر شده در 22 نوامبر 2020 آخرین به روز رسانی در 01 سپتامبر 2024
مهندس محسن صادق نژاد
6037 2
تابع جاوا اسکریپت | دستور prompt در جاوا اسکریپت

این پست با مسیر متخصص جاوا اسکریپت مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

در این مقاله، به بررسی یکی از مفاهیم اساسی در برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، یعنی تابع جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت. توابع به عنوان بلوک‌های سازنده کد، نقشی حیاتی در سازماندهی و استفاده مجدد از کدها ایفا می‌کنند. با استفاده از توابع، می‌توانیم بخش‌های مختلف کد را به صورت مجزا و خوانا نگه داریم و از تکرار کدها جلوگیری کنیم. در این پست، شما با انواع توابع در جاوا اسکریپت، نحوه تعریف و استفاده از آنها، و همچنین بهترین روش‌ها برای نوشتن توابع کارآمد و قابل نگهداری آشنا خواهید شد. اگر تازه به دنیای برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت وارد شده‌اید یا قصد دارید دانش خود را در این زمینه تقویت کنید، این مقاله می‌تواند راهنمای مفیدی برای شما باشد. با ما همراه باشید تا به طور کامل با این مفهوم کلیدی آشنا شوید.

زبان جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی شی گرا و پویایی است، که کاربرد بسیاری در صفحات وب دارد. و به کمک این زبان برنامه نویسی می توان به اشیای درون صفحه‌های HTML دسترسی پیدا کرد. هنگامی که ساختار کلی و ظاهری صفحات اینترنتی با HTML & CSS تکمیل می‌شوند؛ با جاوا اسکریپت می توان به کنترل صفحات پرداخت.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

ویدیوی آموزش تابع در جاوا اسکریپت

آموزش تابع جاوااسکریپت به صورت متنی

اگر فرصت تماشای ویدئوی فوق را ندارید در ادامه با ما همراه باشید.

تعریف تابع در جاوا اسکریپت

همانطور که گفتیم توابع کاربردهای بسیار وسیعی در برنامه نویسی دارند، ما بعنوان برنامه نویس از توابه استفاده های بسیاری می کنیم. هر تابع شامل دستوراتی هست، که این دستورات تغییراتی بر روی ورودی های تابع اعمال می کند و در انتها نتیجه را به کاربر برمی گرداند. در مثال زیر ما یک تابع در جاوا اسکریپت تعیین کرده ایم:

<script>
    function sub(a,b){
        c=a+b;
        return c;
    }
    x=parseFloat(prompt("adad 1:"))
    y=parseFloat(prompt("adad 2:"))
    alert(sub(x,y));
</script>
تابع  sum

در کد بالا، ابتدا تابع sum() را تعریف کرده ایم. در جاوا اسکریپت برای تعریف یک تابع باید از کلمه کلیدی function استفاده کنیم. بعد از کلمه کلیدی function باید اسم تابع مورد نظرمون رو بیاریم، هر نامی رو می توانیم برای تابع انتخاب بکنیم. در پرانتز بعد از نام تابع ورودی ها و یا آرگومان هایی که تابع می گیرد را وارد می کنیم. در بدنه تابع دستورات مورد نیاز را می نویسیم، و در انتها پس از نوشتن دستورات مقدار نهایی و نتیجه را برای کاربر برمی گردانیم. برای این کار از دستور return استفاده می کنیم.

تابع در جاوا اسکریپت : تابع sum
تابع در جاوا اسکریپت : تابع sum

با اجرا کردن کد بالا، در ابتدا مقدار x از کاربر دریافت می شود.(تصویر بالا)

آموزش تابع در جاوا اسکریپت
آموزش تابع در جاوا اسکریپت

سپس مقدار y از کاربر دریافت شده، و به تابع ارسال می شود. مقادیر x و y دقیقا بجای a و b عمل می کنند، و حاصل جمع آنها در متغیر دیگری ریخته می شود که در انتها آن مقدار برگردانده می‌شود. ما این کار را به کمک یکی از توابع جاوا اسکریپت به نام alert انجام دادیم. اگر با تابع alert در جاوا اسکریپت آشنا نیستید اینجا کلیک کنید.

همانطوری که در کد بالا مشاهده می‌کنید، برای فراخوانی کردن تابع باید نام تابع را با پرانتز در کد خودتان بیاورید. اگر قرار است ورودی به تابع بفرستید، در داخل پرانتز آنها را وارد کنید. در اینجا sub(x,y) نوشته ایم، زیرا دو مقدار x و y را از کاربر دریافت کرده ایم، و می خواهیم به کاربر حاصل جمع آنها را با استفاده از تابع sub() نمایش بدهیم. اصطلاحا در برنامه نویسی به مقادیر x و y آرگومان های تابع گفته می شود.

تصویر انتهایی کار دستور prompt
تصویر انتهایی کار

به مثال دیگر تابع جاوا اسکریپت توجه کنید. ما در این تابع با گرفتن نام و نام خانوادگی اسم کامل یوزر را در کنسول نمایش میدهیم.

function full_name(name, family) {
  console.log( name + family )
}

در این مقاله، با مفهوم تابع در جاوا اسکریپت آشنا شدیم و دیدیم که چگونه می‌توانیم از این ابزار قدرتمند برای نوشتن کدهای خود استفاده کنیم. توابع نه تنها به ما امکان می‌دهند کدهای مرتب و خوانایی بنویسیم، بلکه باعث افزایش قابلیت استفاده مجدد و نگهداری بهتر کدها نیز می‌شوند. با یادگیری نحوه تعریف، فراخوانی، و مدیریت توابع در جاوا اسکریپت، می‌توانید برنامه‌های خود را به سطح بالاتری از کیفیت و کارایی برسانید. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد تا درک بهتری از این مفهوم کلیدی به دست آورید و بتوانید آن را در پروژه‌های آینده خود به کار ببرید. شما می توانید در بخش نظرات ایرادات و مشکلات خود را مطرح کنید. استادان تاتژن در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

منبع