همه چیز درباره ی برنامه نویسی – چطور برنامه نویس شویم ؟

منتشر شده در 11 مه 2021 آخرین به روز رسانی در 11 مه 2021
مهندس داودی
2780 0
همه چیز درباره ی برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از شغل های پر طرفداری است که همه از درآمد بالای آن باخبرند. به همین دلیل تعداد زیادی علاقه مند در سرتاسر دنیا به سمت یادگیری برنامه نویسی جذب می شوند. اما نکات بسیار مهمی وجود دارند که در ابتدای کار باید به آن ها توجه کنید. قطعا اگر در حال خواندن این مطلب هستید نشان میدهد که شما در ابتدای کار هستید و ذهنتان پر از سوالات مختلف درباره ی برنامه نویسی است! در انتهای این مقاله سعی خواهیم کرد درباره اینکه چطور یک برنامه نویس شویم نیز صحبت کنیم. پس این پست را تا انتها دنبال کنید تا به جواب بسیاری از سوالاتی که در ذهن دارید برسید.

ویژگی های یک برنامه نویس :

اگر کتاب هنر شفاف اندیشیدن را خوانده باشید نویسنده در ابتدای آن به این نکته اشاره می کند که برای شروع کاری که می خواهید انجام دهید به این نکته دقت کنید که آیا برای این کار ساخته شده اید ؟ یا خیر. پس برای اینکه بتوانید این بررسی را انجام بدهید ابتدا باید بدانید اصلا یک برنامه نویس چه ویژگی هایی را باید داشته باشد. در ادامه به چند ویژگی مهم و بارز که یک برنامه نویس موفق باید دارا باشد می پردازیم.

– اشتیاق و علاقه (به صدای قلبت گوش کن) :

بله مهم ترین مهم ترین و مهم ترین ویژگی یک برنامه نویس عشق او به این کار است. اگر به خلق کردن چیزهای جدید و نوشتن کدها پشت سر هم علاقه دارید این شغل مناسب شماست. این همان شغلی است که می توانید ساعت ها مشغول انجام آن باشید بدون اینکه متوجه شوید چند ساعت در حال انجام کار بوده اید.

– کنجکاو و همیشه مشتاق برای یادگیری :

با توجه به سرعت بسیار زیاد در پیشرفت علم وفناری در دنیای دیجیتال، شما باید همیشه به روز باشید. به سرعت بسیاری از اطلاعاتی که آنها را فراگرفته اید ممکن است قدیمی شوند و نیاز به یادگیری اطلاعات جدید تری خواهید داشت. پس برای این کار باید کنجکاو و مشتاق برای یادگیری چیزهای جدید باشید.

– مدیر بحران _ وزیر اطلاعات :

بله درست می بینید! این دو تا جزو مهم ترین ویژگی های یک برنامه نویس هستند. شما ممکن است در مواقع مختلفی از کار و یا حتی در انتهای آن به مشکل بر بخورید، باید به خوبی بحران های مختلف را مدیریت کنید و خونسرد باشید. بعد از آن به دنبال منشا مشکل بگردید و ببینید ایراد از کجاست. سپس برای حل آن با استفاده از خلاقیت خود راه حلی مناسب پیدا کنید. این روحیه باعث می شود در این راه ناامید نشوید و با پشتکار ادامه بدهید.

– تمرکز و دقت بالا :

یه مثالی هست که اینطور هست: همه وجودت بشه گوش برای شنیدن، برای این شغل باید همه ی وجودت چشم باشه برای دقت و تمرکز کردن. تمرکز، اون هم برای مدت زمان زیاد یکی از بارز ترین ویژگی های برنامه نویس هاست.

خب تا اینجا با مهم ترین ویژگی ها و خصوصیاتی که یک برنامه نویس باید داشته باشد آشنا شدیم.

همه چیز درباره ی برنامه نویسی - چطور برنامه نویس شویم ؟
همه چیز درباره ی برنامه نویسی

فواید برنامه نویسی :

حالا باید ببینیم اصلا برنامه نویسی چه فایده ای دارد و چرا ما باید آن را یاد بگیریم. به هرحال شغلی و حرفه ای است که می خواهیم آن را برای بقیه ی عمرمان انتخاب کنیم. پس حق ماست که بدانیم فایده این کار چیست تا آن را برای دیگران هم به خوبی توضیح دهیم.

– پیاده سازی ایده ها :

یکی از مهم ترین فواید برنامه نویسی همان خلق چیزهای جدید و پیاده سازی ایده هایتان است. شما با این کار راهی برای اجرای آن چه در ذهنتان است پیدا می کنید و می توانید به راحتی آن را انجام دهید. و چه لذتی بالاتر از خلق کردن و اجرای ایده هایی که قبلا برای انجام آن نیازمند دیگر برنامه نویسان بوده اید.

– تقویت خلاقیت و مهارت حل مسئله :

همان طور که در ویژگی های یک برنامه نویس گفتیم باید خلاق باشد و بتواند بحران ها و مسائلی که پیش می آید را به سرعت حل کند. برنامه نویسی تمرینی بسیار مناسب برای افزایش خلاقیت شماست. در روند برنامه نویسی با پیشرفت شما در این کار مهارت حل مسائل مختلف در شما افزایش می یابد. و این موضوع هم در کار شما هم در زندگیتان تاثیر خود را نشان می دهند.

– تفاوت در بینش شما نسبت سایرین :

مغز شما یک ماهیچه است، با استفاده ی بیشتر از آن همان طور که می دانید تقویت می شود، با توجه به نکته ی قبل، پس از مدتی دید شما نسبت به موضوعات وسیع تر می شود. شما یاد می گیرید چطور اطلاعات را در ذهن خود پردازش کنید و چه در برابر مشکلات چه برخوردی داشته باشید. این موضوع باعث تفاوت بینش شما و برتری شما نسبت به سایرین می شود.

– درآمد بالا و امکان مهاجرت آسان تر :

برنامه نویسی یکی از مشاغل بسیار پر تقاضا چه در کشور خودمان و چه در کشور های اروپایی و سایر کشورها به شمار می رود.با یادگیری برنامه نویسی و یافتن تخصص در آن، برای شما فرصت های شغلی بسیار زیادی در همه ی جای دنیا وجود دارد.هم می توانید در داخل ایران به راحتی از آن کسب در آمد کنید، هم می توانید با استفاده از تخصص خود در این زمینه ویزای کاری بگیرید و مهاجرت کنید. پس دست شما برای انتخاب باز است.

چطور برنامه نویس شویم
چطور برنامه نویس شویم

چطور برنامه نویس شویم؟

برنامه نویسی شغلی نیست که در مدرسه یا دانشگاه آن را به شما بصورت کاربردی آموزش دهند. شاید اگر رشته ی تحصیلی شما مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار یا سخت افزار) یا آی تی باشد، این موضوع را بهتر درک کرده باشید.

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از ویژگی های برنامه نویس آن است که همیشه به دنبال یادگیری و آموزش باشد. یکی از مهم ترین منابع یادگیری برای هر برنامه نویس منابع آنلاین می باشد. با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون در زمینه ی فناوری اطلاعات و همچنین افزایش دسترسی آسان تر به اینترنت، سایت های بسیاری بوجود آمده اند که منابع بسیار خوبی برای یک برنامه نویس آماده کرده اند.

سایت هایی مثل TutsPlus , Github و Stackoverflow در خارج از کشور و آکادمی تاتژن و فرادرس در داخل کشور از این دست منابع به شمار می روند. آنچه برای برنامه نویس شدن اهمیت دارد، نوع گرایش شما در برنامه نویسی است.

انواع برنامه نویس

برنامه نویس ها بر مبنای حوزه فعالیتشان به چند دسته تقسیم می شوند. حوزه های برنامه نویسی بطور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • برنامه نویس دسکتاپ
  • برنامه نویس وب ( بک اند ، فرانت اند و فول استک )
  • برنامه نویس تلفن همراه ( اندروید و ios )

– برنامه نویس دسکتاپ

شامل فعالیت جهت توسعه و ساخت نرم افزار برای کامپیوتر می باشد. این نوع از برنامه نویس ها معمولا زبان های سی شارپ و ویژوال بیسیک جهت توسعه و ساخت نرم افزار برای کامپیوتر ها استفاده میکنند. برنامه نویس های دسکتاپ بر حسب سیستم عاملی که به آن علاقه دارند شروع به یادگیری می نمایند. بطور کلی به سه دسته ی زیر تقسیم می گردند:

  • سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل لینوکس
  • سیستم عامل مک

– برنامه نویس وب

برنامه نویسی حوزه وب سایت که بسیار پرطرفدار و پولساز است بطور کلی به دو دسته Front-End و Back-End تقسیم می شوند. زبان های فرانت شامل :

  • زبان نشانه گزاری HTML
  • زبان استایل نویسی CSS
  • زبان JavaScript

معمولا یک برنامه نویس وب که علاقه مند به فعالیت در حوزه فرانت اند است هر سه زبان مربوطهه را می آموزند. زبان های بک اند شامل :

mobile programmer

– برنامه نویس موبایل

برنامه‌نویسی تحت موبایل به منظور توسعه و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است. شما با یادگیری زبان های برنامه نویسی مربوطه می‌توانید انواع اپلیکیشن های اندرویدی و ios را تولید کنید. زبان هایی که معمولا این برنامه نویس ها استفاده می کنند:

  • جاوا
  • کاتلین
  • پایتون
  • سی شارپ
  • بیسیک و …

خب به پایان این مقاله رسیدیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما واقع شده باشد. راستی در بخش نظرات برایمان بنویسید که شما چطور برنامه نویس شدید و از چه منابعی برای یادگیری برنامه نویسی استفاده می کنید؟