جاوا اسکریپت چیست ؟ و متغیر جاوا اسکریپت

منتشر شده در 31 اکتبر 2020 آخرین به روز رسانی در 08 مارس 2021
مهندس محسن صادق نژاد
1927 0
جاوا اسکریپت چیست ؟ و متغیر جاوا اسکریپت

این پست با مسیر متخصص جاوا اسکریپت مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

دوستان تاتژنی، از امروز قرار است آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را شروع کنیم. اسم اولین آموزش ما جاوا اسکریپت چیست ؟ و متغیر جاوا اسکریپت می باشد. در ادامه همراه ما باشید و از ویدیو لذت ببرید.

مقدمه :

حتما تاکنون نام جاوا اسکریپت را شنیده اید، زبان جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی شی گرا و پویایی است که کاربرد بسیاری در صفحات وب دارد و به کمک این زبان برنامه نویسی می توان به اشیای درون صفحه‌های HTML دسترسی پیدا کرد. هنگامی که ساختار کلی و ظاهری صفحات اینترنتی با HTML & CSS تکمیل می‌شوند؛ با جاوااسکریپت (JS) می توان به کنترل صفحات پرداخت.

ویدیوی آموزشی :

چنانچه فرصت تماشای ویدئوی فوق را ندارید، یا از حوصله شما خارج است، در ادامه با ما همراه باشید.

جاوا اسکریپت چیست ؟ و متغیر جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت چیست ؟ و متغیر جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی هست؛ با کمک این زبان شما می‌توانید برنامه نویسی های سمت سرور(server-side)، اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ استفاده کرد.

همچنین با کمک جاوا اسکریپت می توانید رفتار تعاملی را به صفحات وبسایت خودتان اضافه کنید و این زبان به کاربران اجازه می‌دهد تا با صفحات ارتباط برقرار کنند.

از آنجایی که جهان رفته رفته به سمت وب تعاملی درحرکت است، یادگیری این زبان برنامه نویسی قدرتمند شما را پشیمان نخواهد کرد.

متغیر جاوا اسکریپت

در این جلسه آموزشی، متغیرها و نحوه مقدار دهی به آنها را باهم بررسی کردیم. زبان جاوا اسکریپت، از زبان های untyped می‌باشد؛

یعنی هر متغیری هرنوع داده‌ای را می‌تواند در خود ذخیره کند. برای تعریف متغیر در زبان جاوا اسکریپت از کلمه کلیدی “var” استفاده می کنیم.

var x = 5;
var y = 6;
var z = x + y;

قطعه کد بالا نشان دهنده این است که در متغیر x مقدار 5 و درمتغیر y مقدار 6 ذخیره شده، در متغیر z نیز حاصل جمع دو متغیر بالا یعنی عدد 11 ذخیره شده است.

  • توجه داشته باشید که درهنگام نامگذاری متغیرها از اعداد در ابتدای نام متغیر استفاده نکنید.نام متغیرها می توانند با حروف کوچک و بزرگ و علامت های “_”(underscore) و “$”(A dollar sign) آغاز شوند.
var $myMoney = 5;
var _x = 2;
var _100 = 5;

نحوه نام گذاری صحیح چند متغیر را در بالا مشاهده می کنید.

در آموزش بعدی قصد داریم بیشتر درباره متغیرها و نحوه فراخوانی آنها صحبت بکنیم.

خب به پایان آموزش جذاب “جاوا اسکریپت و متغیر آن” رسیدیم. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می توانید ایرادات یا ابهامات خود را در بخش کامنت مطرح نمایید.