تابع جاوا اسکریپت – دستور prompt در جاوا اسکریپت

منتشر شده در 22 نوامبر 2020 آخرین به روز رسانی در 02 مه 2022
مهندس محسن صادق نژاد
5951 2
تابع جاوا اسکریپت | دستور prompt در جاوا اسکریپت

این پست با مسیر متخصص جاوا اسکریپت مرتبط است. مشاهده مسیر (Roadmap)

در خدمت شما تاتژنی های عزیز هستیم با آموزشی دیگر از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، قصد داریم امروز آموزش تابع جاوا اسکریپت و دستور prompt  را با هم بررسی و یاد بگیریم. تا آخر آموزش همراه ما باشید.

مقدمه

زبان جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی شی گرا و پویایی است، که کاربرد بسیاری در صفحات وب دارد. و به کمک این زبان برنامه نویسی می توان به اشیای درون صفحه‌های HTML دسترسی پیدا کرد. هنگامی که ساختار کلی و ظاهری صفحات اینترنتی با HTML & CSS تکمیل می‌شوند؛ با جاوا اسکریپت (JS) می توان به کنترل صفحات پرداخت.

جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت

ویدیوی آموزش تابع در جاوا اسکریپت :

آموزش تابع جاوا اسکریپت به صورت متنی :

اگر فرصت تماشای ویدئوی فوق را ندارید در ادامه با ما همراه باشید.

دستور prompt()

برای دریافت مقادیر از کاربر از این دستور استفاده می کنیم. داخل پرانتز عبارتی را، برای توضیح به کاربر می توانیم بنویسیم. با اجرای این دستور، پنجره ای در مرورگر برای کاربر باز می شود، که کاربر می تواند مقدار مورد نظر خود را وارد کند.

<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Tutsxen Academy</title>
</head>	
<script>
    var b = parseFloat(prompt("Enter a number: "));
    alert(b);
</script>
<body>
</body>
</html>

در کد بالا، ابتدا متغیر b را ایجاد می‌کنیم. سپس از کاربر می خواهیم که یک عدد را به عنوان ورودی به ما بدهد. دقت کنید که دستور prompt() مقادیر دریافتی را به صورت رشته یا string در خود ذخیره می‌کند، به همین دلیل برای تبدیل نوع داده رشته به عددی از عبارت parsFloat() استفاده شده است. در انتها هم مقدار وارد شده توسط کاربر، توسط alert() در خروجی به نمایش درمی‌آید.

دستور prompt
دستور prompt

تابع :

توابع کاربردهای بسیار وسیعی در برنامه نویسی های ما دارند، و از آنها استفاده های بسیاری می کنیم. هر تابع شامل دستوراتی هست، که این دستورات تغییراتی بر روی ورودی های تابع اعمال می کند و در انتها نتیجه را به کاربر برمی گرداند.

<script>
    function sub(a,b){
        c=a+b;
        return c;
    }
    x=parseFloat(prompt("adad 1:"))
    y=parseFloat(prompt("adad 2:"))
    alert(sub(x,y));
</script>
تابع  sum

در کد بالا، ابتدا تابع sum() را تعریف کرده ایم؛ برای تعریف یک تابع باید از کلمه کلیدی function استفاده کنیم. بعد از کلمه کلیدی function باید اسم تابع مورد نظرمون رو بیاریم، هر نامی رو می توانیم برای تابع انتخاب بکنیم. در پرانتز بعد از نام تابع ورودی ها و یا آرگومان هایی که تابع می گیرد را وارد می کنیم. در بدنه تابع دستورات مورد نیاز را می نویسیم، و در انتها پس از نوشتن دستورات مقدار نهایی و نتیجه را برای کاربر برمی گردانیم. برای این کار از دستور return استفاده می کنیم.

تابع در جاوا اسکریپت : تابع sum
تابع در جاوا اسکریپت : تابع sum

با اجرا کردن کد بالا، در ابتدا مقدار x از کاربر دریافت می شود.(تصویر بالا)

آموزش تابع در جاوا اسکریپت
آموزش تابع در جاوا اسکریپت

سپس مقدار y از کاربر دریافت شده، و به تابع ارسال می شود. مقادیر x و y دقیقا بجای a و b عمل می کنند، و حاصل جمع آنها در متغیر دیگری ریخته می شود که در انتها آن مقدار برگردانده می‌شود.

همانطوری که در کد بالا مشاهده می‌کنید، برای فراخوانی کردن تابع باید نام تابع را با پرانتز در کد خودتان بیاورید. اگر قرار است ورودی به تابع بفرستید، در داخل پرانتز آنها را وارد کنید.

در اینجا sub(x,y) نوشته ایم، زیرا دو مقدار x و y را از کاربر دریافت کرده ایم، و می خواهیم به کاربر حاصل جمع آنها را با استفاده از تابع sub() نمایش بدهیم.

تصویر انتهایی کار دستور prompt
تصویر انتهایی کار

به پایان آموزش جذاب “تابع در جاوا اسکریپت” رسیدیم. چنانچه ابهام یا اشکالی برای شما پیش آمد، در بخش نظرات مطرح نمایید.